Misschien kijkt u het ook wel, het Formule 1 circus. Sinds we weer een Nederlandse deelnemer hebben, die het ook nog eens geweldig doet, wordt er weer massaal door Nederlanders naar de races gekeken. En dat allemaal omdat er een Nederlander is die bulkt van het race talent: Max Verstappen.
Ziet er ook wel cool uit toch, zo’n Formule 1 racer? In zijn strakke overall, met die kleurrijke helm? Maar wist u dat er ontzettend veel techniek bij gebruikt is, om te komen tot de pakken die de heren nu aan hebben? Vroeger was dat natuurlijk allemaal van leer. En helemaal in het begin waren het niet eens hele pakken, maar gewoon wat stoere kleren, vaak dan wel met een mooie leren jas. En toen ook nog vaak met een leren helm!
Hoe dan ook, dat leer is wel geweest. En dat heeft met de veiligheid van de coureurs te maken. Je kunt veel van leer zeggen – dat het mooi materiaal is, dat het zeer veelzijdig is – vuurbestendig is het uiteindelijk niet natuurlijk. Dus daar moest wat op gevonden worden. En daar begonnen ze mee toen er in de jaren vijftig en zestig nogal wat ongelukken gebeurden, waarbij brand de oorzaak van de problemen voor de rijders was.
Tegenwoordig is dat daarom allemaal anders. Allereerst zijn de race pakken niet meer van leer, maar meestal van Nomex, en dat geldt dan ook voor de schoenen en handschoenen. En de pakken zijn dan misschien wel niet helemaal vuurvast, ze kunnen veel hebben. Ze moeten volgens de regels nu in ieder geval 12 seconden in vuur en vlam kunnen staan, zonder dat de rijder daar iets aan over houdt. Al is de beste manier om niet in een brand terecht te komen natuurlijk gewoon niet in zo’n auto stappen. Harder dan 300 km per uur rijden is natuurlijk nooit echt veilig.
Dan maar weer een weetje; hoe zit het met een toiletstop? Dat kan natuurlijk niet tijdens de race, dus wanneer het echt niet anders kan, dan plast de coureur gewoon in zijn overall. Hij heeft natuurlijk geen tijd om te stoppen.
Dus mocht u ooit een pak van Max winnen of te pakken krijgen, wel even checken of het gewassen is!